Gastblog: Wat is nou eigenlijke échte service?

Wat is nou eigenlijk échte service?
Echte liefhebbers van eilanden, dat zijn we. Niet alleen omdat we op een eiland geen last van hooikoorts hebben, maar strand en zee maakt ons simpelweg gelukkig. Vroeger toen we nog geen kinderen hadden, reisden we elke zomer naar een ander Grieks eiland. Dat waren nog eens relaxte vakanties zeg… we lagen hele dagen ingesmeerd, onder een parasol, op een gehuurd ligbedje op het strand. Ik las ik weet niet hoeveel boeken uit, werd poepiebruin.

‘Die service maakte veel goed.’

Er was maar één minpuntje aan onze vakanties: tijdens de vliegreizen er naartoe ergerden we ons aan jengelende baby’s. En dus zwoeren vanaf toen: dat gaan wij niet doen. Toen onze oudste zoon werd geboren, lasten we dus een Griekse-vakantie-pauze in. Dat die pauze al bijna 10 jaar duurt, hadden we toen alleen nooit gedacht…

Familievakantieparken
We werden namelijk aangetrokken, net als vele jonge ouders, door het gemak van familievakantieparken. Ik noem geen naam, maar je kent het wel: midden in de natuur, gezellig huisje of appartement met alle faciliteiten die je maar kan wensen als je een baby hebt. Van een kinderbedje, kinderstoel, box, kinderbadje tot een antislipmatje toe. Wel tegen een extra betaling, maar goed. En hoe fijn is het als je van een wasmachine en droger gebruik kunt maken met een spugende baby inclusief spuitluiers! Ook tegen een forse betaling, dat dan weer wel. Maar hé, die service zouden we in Griekenland nooit hebben. Kortom: voor ons was het fantastisch, ondanks dat er van een relaxte vakantie niet echt meer sprake is als je een kleine hebt. Ach, je bent even in een andere omgeving en die service maakte veel goed.

Trouw
Zo trouw we aan Griekenland waren, zo trouw waren we op een gegeven moment aan ons vakantieadres op Ameland. Direct aan het strand, wat wil je nog meer? Maar toen onze tweede zoon werd geboren, kwamen de kleine ergernissen: de prijs van een extra slaapkamer, überhaupt voor alles extra moeten betalen, het massale, de pech van 2 jaar achtereen dezelfde vervelende kinderen die tot middernacht in de binnentuin voor overlast bezorgden, het personeel wat ons na 7 jaar nog steeds niet herkende. We gingen om ons heen kijken en toen ik via een collega van De Vlindertuin hoorde, werd ik nieuwsgierig.


‘Hier kwamen we er pas achter wat echte service is.’

Onze strandlocatie verruilen was wel even een dingetje, maar voor ons waren een tweede slaapkamer in een gemoedelijkere omgeving voor een relatief voordelige prijs toch echt belangrijker.  En dus boekten we twee weken in de zomer. Daar hebben we dus geen moment spijt van gehad. Hier kwamen we er pas achter wat échte service is. Het begon al toen we aankwamen: we werden hartelijk ontvangen, kregen een rondleiding en werden persoonlijk begeleid naar ons appartement (met 2 slaapkamers!).

Service vanuit het hart
Tijdens ons verblijf werden we steeds opnieuw verrast door de vriendelijkheid, het gemoedelijke en de verrassende extra’s die er zijn. Dat is het grote voordeel van kleinschalig: de familie en het personeel herkent je meteen, het is lekker rustig terwijl het centrum van Nes om de hoek is. En de extra’s… zijn bijna allemaal gratis: het bedlinnen, de handdoeken, kinderbed + toebehoren, kinderstoel en wat dacht je van wassen? Geen betaalmuntjes voor de wasmachine en droger a 7,50 euro, maar gewoon gratis…! Er is een speciaal washok met wasmachines, drogers en wasmiddel tot je beschikking. Het vakantiepark waar wij naartoe gingen beweerde duurzaam te zijn, maar alles wat gasten achterlaten wordt weggegooid. Bij De Vlindertuin is een deelkast met spullen die gasten over hebben en waarvan het zonde is om ze weg te gooien. Denk aan basisdingen als koffiefilters en thee maar ook kruiden, olijfolie en stroop: je gebruikt het vaak maar een enkele keer tijdens je verblijf en dan moet je zo’n plakkerige fles meenemen en dus gooi je het toch maar weg: zonde!

‘Er is aan heel veel gedacht, tot de kleine dingen aan toe.’

Persoonlijke aandacht
Het heeft alles te maken met persoonlijke aandacht. Dat zie je en dat voel je. De eigenaars en het personeel werken hier omdat ze hart voor de zaak hebben. Omdat het van henzelf is of omdat het bijna zo voelt. Een ontbijt kun je de middag ervoor nog regelen (als het al niet inclusief is): en wat voor ontbijt! Vers en gevarieerd en persoonlijk klaargemaakt. Er is aan heel veel gedacht, tot de kleine dingen aan toe. Zoals de pluktuin. Ik geneerde me niet eens om met de schaar uit ons appartement te komen en de kruiden bij de bbq’s af te knippen: mijn eigen gemaakte pastasaus smaakte er heerlijk door! Waar vind je nou nog zoiets? In De Vlindertuin dus.

Zelfgemaakte saus met verse kruiden uit de pluktuin
 

‘Echte service kun je niet kopen.’
Zonder dat ik nu geneigd ben om De Vlindertuin aan iedereen aan te bevelen (wat de eigenaars ongetwijfeld op prijs zullen stellen), wil ik je met deze gastblog vooral bewust maken: échte service kun je niet kopen. Service is pas service als het vanuit het hart komt, als het met een glimlach gebeurt. Dat wist ik natuurlijk al en jij ongetwijfeld ook, maar soms moet je het (weer) ervaren om er bewust van te zijn. Je snapt het al: wij zijn deze zomer gewoon weer in De Vlindertuin. Wie weet tot ziens!
Wendela Kluitenberg


 

Bezig met laden